De betekenis van een communicatiemiddel

 

In het kort is een communicatiemiddel niets meer dan een manier om een boodschap over te brengen van een ontvanger naar een verzender. Echter, wanneer we dieper op het begrip ingaan, blijkt dat er vele communicatiemiddelen zijn. Hierbij denk je misschien snel aan een laptop of telefoon of een andere vorm van elektronica. Maar er zijn vele andere communicatiemiddelen. Zo´n middel om een boodschap over te dragen wordt overigens ook wel een medium genoemd.

In het heden is het meest gebruikte ommunicatiemiddel uiteraard het internet. Er is geen meer gebruikte manier om boodschappen over te dragen dan het internet momenteel. Hier vallen dan ook vele dingen onder zoals social media, fora en websites met informatie of bijvoorbeeld een app met nieuws.

Wanneer je niet direct aan het internet denkt is bijvoorbeeld een poster of pamflet een communicatiemiddel. Ongeacht of deze als bedoeling reclame heeft of slechts een normale boodschap. Het is een manier om informatie over te dragen naar een groep ontvangers. Andere manieren van niet digitale communicatiemiddelen zijn kranten en tijdschriften. Vaak richt een medium als deze zich op een specifieke doelgroep of een gericht publiek. Dit verschilt alweer van een algemene reclame die op een ruime doelgroep gericht is.