Er zijn vele manieren om te communiceren. De meeste mensen realiseren het zichzelf misschien niet, maar eigenlijk gebruiken we deze allemaal non-stop. Daarom is het interessant om hier meer over te leren. We gaan daarom alle verschillende soorten communicatie voor je omschrijven. Het leuke is dat je hierdoor een beetje zult leren hoe je deze in je voordeel kunt gebruiken.
Maar het begint al veel eerder. Door op de juiste manier te communiceren straal je bijvoorbeeld als bedrijf richting je klanten precies uit wat je wilt. Zo zie je op worksystem.nl dat de website een mooi uiterlijk heeft. Hiermee wordt gelijk een goede eerste indruk richting alle nieuwe bezoekers gemaakt. Het uiterlijk toont aan wat mensen graag willen zien. Dan gaan we ons nu focussen op welke vormen er allemaal zijn en waarin deze terug komen.
Verbale communicatie
Hierbij wordt vaak gecommuniceerd op manieren die we gewend zijn. Denk daarbij aan het maken geluiden en het gebruiken van woorden. Hiermee kun je al gauw iets duidelijk maken. Bijvoorbeeld door de manier waarop je een woord of geluid precies gebruikt. Het is daarom belangrijk hoe je dit precies doet. Gebruikt je verbale communicatie namelijk op de verkeerde manier, dan kan dit helemaal anders overkomen dan oorspronkelijk de bedoeling is geweest.
Non-verbale communicatie
Deze vorm van communicatie is er eentje waarmee je jezelf enorm goed kunt uitdrukken. Denk hier maar eens aan, want wanneer je iemand voor het eerst ontmoet heb je gelijk een beeld daarbij. Dit komt vrijwel alleen door non-verbale communicatie. Als iemand bijvoorbeeld heel groot en sterk boezemt dit mensen vaak wat angst in. Maar het kan ook te maken hebben met hoe iemand is gekleed. Hierdoor krijg je ook gelijk een bepaald beeld van iemand. Bij een sollicitatie gesprek is het goed om hier veel aandacht aan te besteden. Je wilt namelijk je uiterste best doen om natuurlijk zo goed als mogelijk over te komen.
Vocale communicatie
Dit lijkt enigszins op verbale communicatie. Het verschil zit hem echter wat meer in hoe de woorden gebruikt worden. Bijvoorbeeld door een stem te verheffen of juist wat zachter te gaan praten. Hiermee kun je de boodschap dus aanpassen ten opzichte van degene tegen wie je praat. Als je voor een grote groep spreekt, is het ook goed om er zeker van te zijn dat je weet hoe je vocale communicatie het beste kunt aanpakken.
Non-vocale communicatie
Wanneer je op deze manier communiceert, is dat deels hetzelfde als bij non-verbale communicatie. Een goed voorbeeld is gebarentaal. Wat het echter wel weer anders maakt is dat je eigenlijk spreekt, maar op een andere manier. Je combineert dus als het ware een paar verschillende vormen. Dit maakt het juist wel weer iets anders.