Randvoorwaarden voor zakelijke communicatie

De manier waarop je met klanten en/of zakenpartners communiceert is erg belangrijk voor het slagen van je bedrijf. Hierbij wordt op dit moment het meest gebruikgemaakt van digitale communicatie en daarvoor zijn goede communicatiesystemen essentieel. Toch is het onwaarschijnlijk dat het persoonlijke contact helemaal zal verdwijnen. Mensen blijven ook zakelijk de behoefte houden om elkaar af en toe recht in de ogen te kunnen kijken tijdens een gesprek.

Wanneer je met klanten werkt waarmee je afspraken dient te maken, kan dit eventueel bij hen thuis geschieden. Het kan echter ook wenselijk zijn dat je over een eigen kantoorruimte beschikt om klanten te ontvangen. In grote steden zoals Amsterdam zijn kantoorpanden schaars en duur. Het is nu echter mogelijk om tijdelijk een pand te huren via https://workaround.io/nl waar je een groot aanbod vindt van verschillende soorten werkruimtes. Je kunt kiezen voor een warm aangeklede kantoorkamer waar je niet gestoord wordt door anderen tijdens je gesprekken. Maar voor af en toe oppervlakkige zakelijke gesprekken zou een bureau in een kantoortuin kunnen volstaan. Een aparte kamer voor het voeren van gesprekken met zakenpartners is uiteindelijk altijd beter. Een privéruimte zal bevorderlijk zijn voor het verloop van het gesprek: non-verbaal straal je daarmee uit dat je het gesprek serieus neemt. Tevens voorkom je dat je gestoord wordt door andere mensen op de werkvloer.

Om openheid en rust in het gesprek te bevorderen is de inrichting van de kamer ook van belang. Kleuren beïnvloeden je stemming en daarvan kun je gebruikmaken wanneer je zakelijke gesprekken moet voeren. Het is gemakkelijker om je te concentreren op de inhoud van het gesprek in een ruimte met neutrale kleuren. Bij zakelijke gesprekken is het de bedoeling dat het gesprek efficiënt en kort is. Een strikt functioneel ingerichte kamer zal onbewust een doelgericht gesprek bevorderen. Bovendien is het handig om het kleurenmodel voor jezelf inzichtelijk te hebben voor je met de ander in gesprek gaat.