Het is ontzettend interessant om te zien wat de rol van social media is binnen de wereld van communicatie. Er zijn inmiddels zoveel verschillende platformen die door miljarden mensen gebruikt worden om informatie uit te wisselen. Denk hierbij maar eens aan Facebook, Instagram en Twitter, al zijn er natuurlijk veel en veel meer. Op al deze platformen kun je op allerlei manieren informatie met elkaar uitwisselen. Je kunt je emoties tonen, je mening geven over een bepaald onderwerp of gewoon je status updaten met iets algemeens. Wat er momenteel gebeurd op sociale media heeft een grote invloed op mensen in het algemeen. Door alles wat ze hier zien en meemaken kan hun mening of kijk op dingen ontzettend veranderen.
Voor de marketingwereld zijn sociale media mateloos boeiend. Er zijn immers maar weinig manieren waarop je zo snel zoveel gebruikers kunnen gebruiken. Het gedrag van een ieder op internet wordt door middel van cookies nagegaan en zodoende kan er zelfs reclame gemaakt worden die speciaal op jouw is gericht. Zoek je bijvoorbeeld een ticket voor een bepaald concert of wil je een reis maken en zoek je iets over jouw bestemming op google? Kijk er dan niet raar van op dat je enkele momenten later op jouw social media pagina´s en andere websites die je bezoekt banners ziet van de dingen die je zojuist gezocht hebt. Doordat het makkelijker is geworden informatie over gebruikers te verzamelen is het een stuk makkelijk om te communiceren met mensen voor adverteerders en bedrijven die je graag als klant zien.